سینوس لیفت

همه چیز درباره سینوس لیفت

سینوس لیفت یک نوع روش جراحی می­باشد که به وسیله آن میتوان ایمپلنت دندانی را برای افرادی که استخوان فک بالای کمی دارند (حمایت استخوانی برای کاشت ایمپلنت را ندارند) کاشت. از مزیت های این روش جراحی نوین داشتن عوارض بسیار کمی است که دارد اما با این حال به طور خیلی نادر ممکن است عوارضی رخ دهد که در صورت مشاهده باید به دندانپزشک خود مرجعه کنید.

سینوس لیفت چیست؟

بسیاری از افراد، در مقطعی از زندگی خود از، از دست دادن دندان خود رنج می برند. اگر این اتفاق برای شما افتاده است، می توانید کاملاً مطمئن باشید که در این وضعیت تنها نیستید. در حالی که هرنوعی از، از دست دادن دندان می تواند تا حدودی آسیب زا باشد و می تواند اعتماد به نفس شما را تا حدی تحت تاثیر قرار دهد؛ اکثر دندان های از دست رفته را می توان تا حدودی سریع با انواع روش های مختلف دندانی ترمیم کرد. رایج ترین این روش ها کاشت دندان ( ایمپلنت ) است. با این حال، تمام دندان های از دست رفته را نمی توان با یک ایمپلنت دندانی ساده ترمیم کرد. گاهی اوقات مواردی وجود دارد که بیمار یک دندان فوقانی خود را از دست می دهد و استخوان کافی در فک بالایی برای پشتیبانی از ایمپلنت دندانی معمولی وجود ندارد. در مواردی مانند این، اغلب به یک روش جراحی دندانپزشکی متفاوت، معروف به سینوس لیفت نیاز است. سینوس لیفت، یک جراحی دندانپزشکی خفیف است که به منظور افزودن استخوان اضافی به فک بالا انجام می شود تا میزان حمایت مناسب برای ایمپلنت دندان فراهم شود. استخوان اضافی معمولاً به ناحیه ای از فک که دندان های آسیاب بزرگ و کوچک قرار دارند؛ اضافه می شود و بین استخوان فک بالایی و سینوس های فک بالا قرار می گیرد. برای اینکه این روش به درستی انجام شود، غشای سینوس های فک بالا، باید زیاد شود تا فضای کافی برای قرار گرفتن استخوان اضافی وجود داشته باشد. به همین دلیل است که این روش نام “سینوس لیفت” به خود گرفته است. جراحی سینوس لیفت عمل جراحی سینوس لیفت

ویدئو: سینوس لیفت چگونه انجام می شود؟

عمل سینوس لیفت باعث بروز چه عوارضی می­شود؟

سینوس لیفت، بهترین راه حل موجود برای افرادی است که استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت دندان ندارند. از مزیت های خوب این روش جراحی، عوارض بسیار کمی است که دارد. خوشبختانه، عوارض سینوس لیفت بسیار کم است. با این حال، مانند هر جراحی دیگری، ممکن است دارای عوارضی باشد؛ که شامل موارد زیر است:

1) تورم و خونریزی:

از شایع ترین عوارض جانبی پس از سینوس لیفت، تورم و خونریزی است. این اتفاق معمولاً بیش از چند روز طول نمی کشد و بعد از آن  می توانید طبق دستور پزشک، فعالیت های منظم خود را انجام دهید.

2)سوراخ شدن غشای سینوس:

شایع ترین  نگرانی در طول جراحی سینوس لیفت، سوراخ شدن غشای اشنایدرین است. این غشاء حفره سینوس فک بالا را می پوشاند و سوراخ شدن آن می­تواند منجر به سینوزیت مزمن و عفونت سینوسی شود. اگر این اتفاق در حین جراحی رخ دهد، پزشک سعی می کند غشاء را ترمیم کند یا جراحی را به طور کامل متوقف کند و به زمان دیگر موکول کند. سوراخ شدن غشای سینوس لیفت سوراخ شدن غشای سینوس در حین عمل

3)عفونت سینوس:

مانند هر جراحی دیگری، خطر ایجاد عفونت برای این روش هم وجود دارد. با این حال، ابتلا به عفونت سینوسی به دلیل سینوس لیفت بسیار نادر است. معمولاً به دلیل عفونت وسایل مورد استفاده در طی جراحی، این اتفاق رخ می­دهد.

4)شکست ایمپلنت در موارد بسیار نادر:

ایمپلنت شما ممکن است نتواند با مواد استخوانی به خوبی متصل شود. این می تواند در مورد استخوان طبیعی شما نیز رخ دهد و باعث شکسته شدن شود.

5)کبودی زیر چشم:

ممکن است به دلیل تجمع خون در رگ ها پس از جراحی، زیر چشم دچار تغییر رنگ شود. این عارضه معمولاً به دلیل آسیب به رگ های خونی، در حین جراحی یا مراقبت نادرست از دهان بیمار پس از جراحی ایجاد می شود. این اتفاق معمولا در زنان مسن رخ می دهد و هیچ خطری ندارد.

6)تخلیه بیش از حد زخم:

این زمانی اتفاق می افتد که خون قرمز روشن یا چرک به طور منظم از ناحیه آسیب دیده تخلیه شود. این مشکل معمولاً به سرعت با استفاده از درمان های آنتی بیوتیکی برطرف می شود.

بعد از عمل سینوس لیفت بایدچه نکات مراقبی رعایت کرد؟

پس از جراحی سینوس لیفت، پزشک احتمالاً دستورالعمل‌های بهبودی و نکات مراقبی را به شما توصیه می­کند؛ که در بخش زیر آن ها را گفتیم. باید دستورالعمل های مراقبت پس از جراحی خود را به دقت دنبال کنید. اگر به درستی از زخم خود مراقبت نکنید، ممکن است دچار عفونت، خونریزی و یا سایر مشکلات شوید.

نکات مراقبتی بعد از سینوس لیفت شامل موارد زیر می­باشد:

• برای جلوگیری از عفونت، در صورت تجویز پزشک، آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • از مسواک زدن دندان های خود برای یک دوره زمانی معین خودداری کنید تا از جابجایی لخته یا خونریزی جلوگیری کنید.
  • اگر درد داشتید می­توانید از مسکن استفاده کنید.
  • میزان مصرف نوشیدنی ها را به کمترین حد ممکن برسانید ، زیرا می‌تواند لخته‌های خونی را که از خونریزی جلوگیری می‌کند؛ جدا کند.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید، که می تواند زمان بهبودی شما را مختل کند.
  • از پرواز به مدت 2 هفته پس از جراحی دندان خودداری کنید.
  • تا 2 هفته پس از جراحی از انجام ورزش های شدید (دویدن / باشگاه) خودداری کنید.
  • اگر عمل سینوس لیفت یا ایمپلنت در قسمت فوقانی پشت فک خود قرار داده اید، لطفاً به آرامی تمیز کنید و با دهانشویه دارویی ارائه شده بشویید.
  • از نخ دندان استفاده نکنید، با زبان خود با آن ناحیه بازی نکنید، یا غذاهای خیلی خشک نخورید.
  • به مدت 2 هفته پس از جراحی از تنفس با بینی، خودداری کنید؛ و از عطسه کردن تا جای ممکن  خودداری کنید؛ این به جلوگیری از عفونت کمک می کند.
سینوس لیفت برای ایمپلنت

چه زمانی با پزشک صحبت کنیم؟

اگر اخیرا سینوس لیفت کرده اید و هر یک از علائم زیر را تجربه کرده اید، لطفاً فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:
  • داشتن علائم عفونت، مانند تورم، تب، یا تخلیه بدبو از ناحیه جراحی
  • افزایش درد یا تورم دندان
  • داشتن تب
  • حرکت مواد استخوانی بعد از عطسه یا دم عمیق از بینی
  • ادامه داشتن خونریزی
. درضمن، به این نکته توجه کنید که اگر دردی را حس می­کنید که به جای بهبودی، در حال بدتر شدن است و یا  دچار خونریزی می­شوید که کنترل آن دشوار است، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید و مشکل خود را با ایشان در میان بگذارید. ویزیت دندانپزشک برای سینوس لیفت اگر سوالی درباره سینوس لیفت دارید میتوانید در قسمت کامنت ها سوال خود را مطرح کنید تا سریع ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ داده شود. همچنین برای رزرو نوبت معاینه توسط دندانپزشک متخصص جراحی فک و صورت، میتوانید از صفحه رزرو نوبت یا دکمه تماس در قسمت بالای صفحه استفاده کنید.