جراحی افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان یا CL (crown lengthening) درمان مناسبی برای بیمارانی است که اندازه طول تاج دندانشان بعد از شکستگی یا پوسیدگی، برای استفاده از روکش دندان کافی نیست. جراحی CL بهتر است توسط متخصص جراحی لثه انجام شود اما سایر دندانپزشکان ماهر نیز گاهی این عمل را انجام می دهند. در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر طبرسی کلیه اعمال مربوط به لثه توسط دکتر میترا واثق، متخصص جراحی لثه انجام میگردد. برای اطلاعات بیشتر راجع به چگونگی انجام این عمل، قیمت و هزینه ها، نکات مراقبتی و … این مطلب را تا انتها بخوانید یا برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

افزایش طول تاج دندان چگونه انجام می شود؟

بسیاری از افراد پس از شنیدن کلمه جراحی تصور میکنند با پروسه پیچیده و یا حتی دردناکی طرف هستند. در حالی که جراحی CL یک جراحی ساده و کوتاه هست که با بی حسی موضعی انجام میشود و به هیچ وجه دردی را متوجه شما نخواهد کرد.

گاهی مقدار پوسیدگی یا شکستی آن قدر زیاد است که به قسمت های زیر لثه را نیز درگیر کرده است یا اندازه تاج برای پر کردن دندان یا روکش دندان کافی نیست.

در این موارد، طی عمل جراحی افزایش طول تاج دندان، قسمتی از بافت لثه یا حتی استخوان فک دور دندان برداشته میشود تا طول آن قسمتی از تاج دندان که نمایان است افزایش پیدا کند و برای ادامه درمان آماده شود.

جراحی CL دندان

ویدئو: جراحی افزایش طول تاج دندان چیست و چکونه انجام می شود؟

در این ویدئو که توسط تیم تولید محتوای دکتر طبرسی تهیه شده، میتوانید مراحل انجام جراحی CL به زبان ساده توضیح داده شده است.

قیمت جراحی افزایش طول تاج دندان سال 1401

به هر حال یکی از نکات مهم تصمیم گیری درباره هر مسئله ای هزینه آن است. مسائلی مانند تخصص و مهارت دندانپزشک، تجهیزات مورد استفاده و  میزان بافتی که باید برداشته شود در هزینه جراحی CL تاثیر دارد.

جراحی افزایش طول تاج دندان قیمت

نکات مراقبتی بعد از جراحی افزایش طول تاج دندان

در جراحی لثه معمولا از بخیه نیز استفاده میشود که 5 تا 7 روز بعد از جراحی، باید برای کشیدن بخیه ها مراجعه کنید. بعد از جراحی و برطرف شدن بی‌ حسی مقداری درد در ناحیه جراحی طبیعی است. فقط کافی است از مسکن هایی که دندانپزشکتان برای شما تجویز کرده است استفاده کنید.

• از خوردن غذاهای داغ بعد از جراحی باید خودداری کنید.
  • در جراحی‌های ناحیه‌ای وسیع‌تر ممکن است پک یخ سرد بعد از جراحی مفید باشد.
  • ناحیهٔ جراحی را باید تمیز نگه‌دارید. دهان‌شویه‌های که ممکن است تجویزشده توسط دکترتان باشد، برای این منظور است.
  • روی ناحیه جراحی‌ شده را نباید با مسواک محکم بخراشید اما مسواک زدن نرم و بدون فشار روی لثه دندان‌ها مانعی ندارد.
  • اندکی خونریزی از محل جراحی که خونابه اندکی دردهان ایجاد کند غیرطبیعی نیست و برطرف می‌شود.