دارو بعد از عصب کشی

بعد از عصب کشی دندان چه دارویی بخوریم؟

در اکثر موارد پس از عصب کشی دندان، بیمار دچار درد میشود. یا گاهی اوقات برای بیمار سوال می شود آیا بعد از عصب کشی باید آنتی بیوتیک مصرف کند یا خیر؟ اما بعد از عصب کشی چه دارویی برای درد دندان بخوریم؟ در چه صورت پس از عصب کشی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین داریم؟ برای درد بعد از عصب کشی باید چه قرص مسکنی بخوریم؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

انواع قرص مسکن برای بعد از عصب کشی

درد حاد دندان بعد از عصب‌ کشی، می تواند بافت های سخت و نرم دهان را تحت تاثیر قرار دهد. درد دندان می تواند به دلیل شرایط زمینه ای یا جراحی دندانپزشکی باشد. اما برای درد دندان بعد از عصب کشی چه قرصی بخوریم؟

مسکن های خوراکی برای مدیریت درد حاد دندان استفاده می شوند و داروهای مختلف و ترکیبات دارویی زیادی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

تحقیقات نشان می دهد که داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) در کاهش درد موثرتر از مسکن های افیونی هستند. بنابراین، به عنوان اولین خط درمان برای مدیریت درد حاد دندان بعد از جراحی و عصب‌ کشی توصیه می شوند.

بعد از عصب کشی، دندان شما به شدت حساس می‌شود که این امر طبیعی می باشد. لذا ممکن است تا مدتی پس از عصب کشی، در دندان خود احساس درد کنید. برای اینکه درد ناشی از مداخلات پزشکی قابل تحمل باشد، پزشک معمولا نوعی قرص مسکن را برای شما تجویز می کند. نوع مسکن تجویز شده به شرایط شما ، میزان درد و شدت جراحی بستگی دارد. برای تاثیر گذاری بیشتر، شما باید بر اساس دستور پزشک، داروها و مسکن‌های خود را مصرف نمایید.

آنتی بیوتیک

نکاتی در مورد مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

1: پس از عصب کشی، دندان های خود را حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. نظافت دندان برای بهبود شرایط دندان شما و همچنین جلوگیری از عفونت‌های احتمالی بسیار موثر است.

2: بعد از عصب کشی دندان، معمولا دهان تا دو الی سه ساعت بی حس می باشد. سعی کنید در این مدت چیزی نخورید. زیرا ممکن است در حالت بی حسی، لب ها و زبان خود را زخم کنید و این موجب می‌شود بعد از بی حسی، درد بسیار زیادی متحمل شوید.

3: بعد از عصب کشی در صورتی که دندان شما پانسمان شده باشد، باید از خوردن و گاز زدن خوراکی های سخت خودداری نمایید تا به پانسمان دندان شما آسیبی نرسد زیرا در این صورت نیز، شما احساس ناراحتی بیشتری در دندان خود خواهید داشت. در صورت آسیب رسیدن به پانسمان دندان خود نگران نباشید، زیرا این پانسمان موقتی است. در صورتی‌که پانسمان شما به طور کامل جدا شد به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

4: توصیه می شود بلافاصله بعد از عصب کشی دندان خود از قرص‌های مسکن استفاده نموده و مصرف مسکن را به بعد از شروع علائم درد موکول نکنید. زیرا بعد از شروع درد برطرف کردن آن دشوار خواهد بود.

5: درد پس از عصب کشی دندان به منزله عدم موفقیت در جراحی دندان نیست. بلکه کاملا طبیعی می‌باشد، لذا نگران درد دندان خود پس از  اتمام جراحی نباشید.

ایبوپروفن یکی از مسکن های رایج برای تسکین درد دندان می باشد که در دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ و گاهی ۸۰۰ موجود است، که بسته به شدت درد و نوع جراحی توسط پزشک تجویز می شود. ژلوفن، نوعی دیگر از ایبوپروفن می‌باشد که به عنوان مسکن بسیار رایج است.

کتوپروفن نیز یکی از داروهای خانواده ایبوپروفن می باشد. تاثیر این دارو بر درد دندان بسیار قابل توجه است.

سایر داروهای مسکن که برای تسکین درد دندان پس از عصب کشی استفاده میشود، پیروکسیکام و کترولاک است. استفاده از مسکن استامینوفن نیز در این زمینه بسیار موثر است.

برخی دیگر از داروهای مسکن که در زمینه تسکین درد دندان پس از عصب کشی استفاده می شود، قرص های ترکیبی مسکن می باشد. این قرص ها شامل دوز مشخصی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین هستند.

آسپرین از دیگر مسکن های درمان درد دندان ناشی از عصب کشی می باشد. ولی در مواردی که درد دندان شدید باشد کاربرد زیادی ندارد.

مسکن بعد از عصب کشی

آنتی بیوتیک ها قبل و بعد از عصب کشی دندان

آنتی بيوتيک هاي مشخصی برای اعمال دندانپزشکی مختلف در نظر گرفته شده است كه پزشكان بر اساس تجربه خود برای هر مورد، آنتی بيوتيک مناسب آن را تجويز می كنند.

از دلایل عفونت دندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

• پوسیدگی دندان
  • صدمات
  • جراحی دندان

علائم عفونت دندان:

• احساس درد
  • حساسیت
  • ایجاد ورم در ناحیه دهان

در صورت عدم درمان، عفونت همچنین می تواند به مناطق مجاور، از جمله مغز شما گسترش یابد.

اگر عفونت دندان دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا از گسترش عفونت جلوگیری شود. به طور کلی شما باید مراقب هرگونه علائم عفونت در ناحیه سر خود، به ویژه دهان باشید، زیرا نزدیک مغز شما قرار دارد. دندانپزشک شما احتمالا یک آنتی بیوتیک تجویز می کند تا به از بین بردن باکتری های عفونت دندان شما کمک کند.

کدام آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان بهتر عمل می کنند؟

همانطور كه اشاره شد، بعد از عصب کشی دندان، معمولا دکتر برای جلوگیری از عفونت دندان برای شما، آنتی بیوتیک تجویز می کند.

همه عفونت های دندان، نیاز به آنتی بیوتیک ندارند. قبل از انجام اعمال دندانپزشکی، در برخی موارد ممکن است دندانپزشک شما بتواند آبسه را تخلیه کند. سایر موارد ممکن است نیاز به عصب کشی یا برداشتن دندان آلوده داشته باشد.

موارد استفاده از آنتی بیوتیک ها به شرح زیر می باشد:

1. هنگامی که عفونت بدن تشدید شده باشد.
  2. در مواردی که عفونت در بدن گسترش یافته باشد.
  3. هنگامی که به هر دلیلی سیستم ایمنی فرد تضعیف شده باشد.

نوع آنتی بیوتیک مورد نیاز شما، بستگی به نوع باکتری ایجاد کننده عفونت دارد. انواع مختلف آنتی بیوتیک ها، روش های متفاوتی برای حمله به باکتری ها دارند. دندانپزشک شما آنتی بیوتیکی را انتخاب مي کند که بتواند عفونت شما را به طور موثر از بین ببرد.

آنتی بیوتیک هایی از جمله پنی سیلین و آموکسی سیلین، از رایج ترین آنتی بیوتیک ها در درمان انواع عفونت دندان هستند.

ممکن است آنتی بیوتیکی به نام مترونیدازول برای برخی از انواع عفونت های باکتریایی بعد از عصب کشی تجویز شود. مترونیدازول، برای اثرگذاری بیشتر، معمولا همراه با پنی سیلین استفاده می شود. در حالی که آنتی بیوتیک های پنی سیلین معمولا برای عفونت دندان استفاده می شود، بسیاری از مردم به آنها حساسیت دارند. حتما در مورد هرگونه واکنش آلرژیک در گذشته به داروها به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

اگر به پنی سیلین حساسیت دارید، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک ديگری مانند کلیندامایسین یا اریترومایسین را جایگزین کند.

آنتی بیوتیک بعد از عصب کشی

نتیجه نهایی

• اگر علائم عفونت دندان مانند درد مداوم ضربان دار، تورم و حساسیت به دما یا فشار را دارید، در اسرع وقت به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید.
  • اگر دندانپزشک شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است، دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید و نسخه را تمام کنید. حتی اگر عفونت خفیف به نظر برسد، بدون درمان مناسب، می تواند به سرعت رشد کرده و به یک بیماری جدی تبدیل شود.
  • عصب کشی، منجر به حذف کامل عصب های آسیب دیده از دندان می شود، به این معنی که دیگر بیمار، دردی را در آن دندان احساس نمیکند که این به دلیل برداشتن بافت عصبی و از بین بردن التهاب دندان می باشد.
  • دردی که پس از کشیدن عصب ایجاد می شود، معمولا خفیف است، به احتمال زیاد برای تسکین به مسکن های بدون نسخه نیاز دارید، معمولا پزشک قبل از خروج از کلینیک، آنها را برای شما تجویز کرده است. توصیه می شود در درمان دارویی خود، در صورت شدید بودن درد و عدم تحمل آن، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان ورم صورت و گونه پس از عصب کشی

تورم پس از کشیدن و عصب کشی دندان را می توان با قرار دادن بسته های سرد (یخ) در قسمت خارجی صورت در ناحیه تحت درمان کاهش داد.

شستشو با آب گرم و نمک به تسریع روند بهبود کمک می کند، علاوه بر این، موجب می شود که دهان و دندان های شما نیز ضدعفونی شود.

مطالعه ای درباره مصرف قرص مسکن بعد از عصب کشی دندان

10 دیدگاه دربارهٔ «بعد از عصب کشی دندان چه دارویی بخوریم؟»

1. سلام
      درد بعد از عصب کشی میتونه به علت التهاب بافت اطراف دندان قبل از عصب کشی یا تحریک و آسیب و بافت اطراف دندان در حین عصب کشی باشه و طبیعی هست.
      به طور کلی معمولا دندانپزشک به بیمار توصیه میکنه که قبل از از بین رفتن بی حسی دندان، مصرف قرص مسکن رو شروع کنه
      معمولا هم درد بعد از 1 الی 2 روز از بین میره
      از قرص ژلوفن 400 هر 6 ساعت یک بار میتونید به عنوان مسکن استفاده کنید.

1. سلام وقتتون بخیر ، حین درست کردن عصب کشی دندان ایا احساس درد هم میکنیم ؟!
    برای کاهش استرس باید چه کاری انجام بدیم ،خیلی استرس دارممم🥹
    بعد اینکه آمپول دگزامتازون هم میدین برای التهاب و اینا یا قرص هم داره ؟!

1. بی حسی میزنه دندونت بی حس میشه حتی امپول هم چون لثه نرمه نمیفهمی اگ استرس امپول داری قبل اینکه نوبتت بشه یا ازخونه بیرون اومدنی خودت میتونی اسپری بی حسی بزنی به لثه دندون خرابت تا بی حس شه البته اینم بگم دندون حساسه تو سلامتی یه جای معتبر برو که کارشون درسته به مطب های خیابونی اصلا نرو چون اکثرا مجوز ندارن

2. با سلام خدمت شما
    دندانپزشک دندان من را در یک مرحله عصب کشی و پر کرد. اما آنتی بیوتیک تجویز نکرد. آیا ممکن است دندانم عفونت کند؟

3. سلام وقت بخیر
    دندان پزشک جلسه اول عصب کشی دندانم را پانسمان کرد و آنتی بیوتیک آموکسی و مترونیدازل تجویز کرد .تا چند روز باید مصرف کنم تا دندانم عفونت نکند؟
    آخه جلسه دوم را ۵ روز بعد گذاشته.