کشیدن دندان

کشیدن دندان عملی در دندانپزشکی است که تا حد ممکن سعی می شود از آن جلوگیری شود. اما گاهی چاره ای جز کشیدن دندان وجود ندارد.

به چه علتی دندان نیاز به کشیده شدن دارد؟

پوسیدگی بیش از حد دندان، عفونت دندان و نیاز به ارتودنسی، همگی می توانند منجر به کشیدن دندان شوند. کسانی که ارتودنسی انجام می دهند ممکن است نیاز به کشیدن یک یا دو دندان داشته باشند تا  دندان‌های دیگر در جای خود قرار بگیرند و فضایی برای آنها فراهم شود. علاوه بر این، افرادی که تحت شیمی درمانی هستند یا در شرف پیوند عضو هستند، ممکن است برای حفظ سلامت دهان خود نیاز به کشیدن دندان های آسیب دیده داشته باشند.

کشیدن دندان توسط دندانپزشک یا جراح دهان انجام می شود و یک روش سرپایی نسبتا سریع با بی حسی موضعی، عمومی، داخل وریدی یا ترکیبی است. خارج کردن دندان های قابل مشاهده یک کشیدن ساده است. دندان هایی که شکسته، زیر سطح لثه یا نهفته هستند موارد به مراتب پیچیده تری هستند.

هزینه کشیدن دندان

هزینه کشیدن دندان بسته به نهفته بودن دندان بسیار متفاوت است. هزینه کشیدن دندان بدون جراحی و جراحی دندان نهفته و نیمه نهفته در سال 1401 توسط متخصص جراحی فک و صورت در کلینیک دندانپزشکی دکتر طبرسی بستگی به میزان سختی دندان دارد.

برای مشاهده جدول بروز قیمت ها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید.

.

قبل از کشیدن دندان چه باید کرد؟

قبل از برنامه ریزی برای کشیدن دندان، دندانپزشک شما از دندان شما رادیوگرافی می گیرد. حتماً به دندانپزشک خود در مورد داروهای مصرفی و همچنین ویتامین ها، مکمل ها و داروهای بدون نسخه اطلاع دهید.

همچنین، هر یک از شرایط زیر را به دندانپزشک خود اطلاع دهید:

• مشکل مادرزادی قلب
  • بیماری کبد
  • بیماری تیرویید
  • بیماری کلیوی
  • فشار خون
  •  مفصل مصنوعی
  • دریچه های قلب آسیب دیده
  • بیماری آدرنال
  • بیماری های نقص سیستم ایمنی
  • سابقه اندوکاردیت باکتریایی

برای اطمینان از درمان با کیفیت، رعایت نکات زیر برای روز کشیدن دندان مفید است:

• پیش از کشیدن دندان از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • در صورت سرماخوردگی به دندانپزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است نیاز به برنامه ریزی مجدد داشته باشید.
  • اگر شب قبل حالت تهوع یا استفراغ داشتید، که ممکن است نیاز به بیهوشی یا برنامه ریزی مجدد داشته باشد، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

کشیدن دندان بالا

روش کشیدن دندان چگونه است؟

کشیدن دندان شما یا ساده یا جراحی خواهد بود، بسته به اینکه دندان شما قابل مشاهده باشد یا نهفته.

کشیدن ساده

شما یک بی‌ حس کننده موضعی دریافت خواهید کرد که ناحیه اطراف دندان شما را بی‌حس می‌کند تا در طول عمل درد را حس نکنید. سپس دندانپزشک از ابزاری به نام الواتور برای شل کردن دندان و از انوعی انبر برای خارج کردن آن استفاده می کند.

کشیدن به روش جراحی

از بی حسی موضعی برای شما استفاده خواهد شد. همچنین گاهی از آرامبخش های وریدی نیز برای آرامش شما در حین عمل استفاده میشود.

دندانپزشک متخصص با یک برش کوچک لثه شما را برش می دهد. ممکن است دندانپزشک نیاز به برداشتن استخوان اطراف دندان شما یا برش دادن دندان قبل از کشیدن آن داشته باشد.

عوارض کشیدن دندان چیست؟

چند عارضه برای کشیدن دندان وجود دارد. با این حال، اگر دندانپزشک شما این روش را توصیه کند، احتمالاً مزایای آن بسیار بیشتر از این عوارض جزئی است.

معمولاً پس از کشیدن دندان، لخته خون به طور طبیعی در حفره ایجاد می شود – حفره‌ای در استخوان که دندان در آن کشیده شده است – با این حال، اگر لخته خون تشکیل نشود یا از جای خود خارج شود، استخوان داخل حفره می تواند در معرض محیط قرار گیرد که به آن “حفره خشک” می گویند. اگر این اتفاق بیفتد، دندانپزشک با قرار دادن یک پانسمان روی آن به مدت چند روز از آن ناحیه محافظت می کند. در این مدت لخته جدیدی تشکیل می شود.

سایر خطرات عبارتند از:

• خونریزی که بیش از 12 ساعت طول بکشد.
  • تب و لرز شدید که نشانه عفونت است.
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرفه کردن
  • درد قفسه سینه و تنگی نفس
  • تورم و قرمزی در محل جراحی

در صورت مشاهده هر یک از این علائم با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

کشیدن دندان پوسیده

دوره نقاهت پس از کشیدن دندان چقدر است؟

به طور معمول چند روز طول می کشد تا پس از کشیدن دندان، جای دندان بهبود یابد. مراحل زیر به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که بهبودی شما بدون مشکل پیش می رود.

• برای کاهش تورم، بلافاصله بعد از عمل، یک کیسه یخ روی گونه خود قرار دهید. هر بار به مدت 10 دقیقه از کیسه یخ استفاده کنید.
  • پس از اینکه دندانپزشک پد گاز را روی ناحیه آسیب دیده قرار داد، برای کاهش خونریزی و کمک به تشکیل لخته، گاز را گاز بگیرید. گاز را به مدت سه تا چهار ساعت یا تا زمانی که پد آغشته به خون شود، بگذارید.
  • داروهای خود را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.
  • 24 ساعت اول استراحت کنید و روز بعد فوراً وارد برنامه معمول خود نشوید.
  • در 24 ساعت اول از نی استفاده نکنید.
  • سیگار نکشید.
  • تا 24 ساعت بعد از کشیدن دندان فشاری به دهان نیاورید و به آرامی تف کنید.
  • هنگام دراز کشیدن از بالش برای بالا نگه داشتن سر خود استفاده کنید.
  • دندان های خود را مانند معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، اما از محل کشیدن دندان دوری کنید‌.
  • روز بعد از عمل، غذاهای نرم مانند ماست، سوپ  ولرم و… بخورید.
  • بعد از 24 ساعت، دهان خود را با آب‌نمک رقیق بشویید.

اگر دردی دارید که پس از چند روز از بین نمی رود یا علائم عفونت (تب، درد، تخلیه چرک از محل کشیدن دندان و..) در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.