بخش دندانپزشکی کودکان و نوجوانان:

در این بخش متخصصین دندانپزشکی کودکان و نوجوانان، بچه های  3 تا 15 سال را معاینه و در صورت نیاز درمان می کنند. .از درمان های رایج در این بخش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- فلورایدتراپی:

این فرایند یکی از رایج ترین و مهمترین خدمات پیشگیرانه برای تقویت ساختاری و مولکولی دندانها در کودکان است. ماده فلوراید چنانچه به میزان مناسب در اختیار دندان قرار داده شود باعث تقویت بافت دندان و جلوگیری از حل شدن املاح معدنی موجود در مینای دندان و درنتیجه پیشگیری از پوسیدگی دندان می‎شود. در این روش در ابتدا دندان کودک با کمک فرچه خاصی تمیز شده و سپس در فضایی عاری از رطوبت بزاق، ماده فلوراید به سطح دندان ها مالیده می‎شود. تکرار شش ماه یک بار این فرایند باعث کسب نتیجه ایده آل خواهد شد.

2- فیشور سیلنت تراپی:

دندانهای کرسی یا آسیای تازه رویش یافته دائمی در کودکان، در اغلب موارد دارای شیارهای عمیقی است که سبب می شود به علت توانایی محدودکودکان در تمیز نگهداشتن آنها، شانس و احتمال پوسیدگی بالایی داشته باشند. در اینگونه موارد دندانپزشک متخصص کودکان، با آماده کردن این سطوح شیاردار و عمیق و اضافه کردن موادی به این سطوح، آنها را به سطحی صاف و فاقد شیار تبدیل می نماید. این کار منجر به مهر و موم نمودن شیارهای سطوح جونده دندانها شده و در نتیجه ماده غذایی از روی این سطوح لیز خورده و گیر نمی‎کند.

3- ترمیم دندان های پوسیده شیری یا دائمی:

در صورت مشاهده هر گونه دندان پوسیده در دهان کودک، دندانپزشک متخصص کودکان با کمک تجهیزات مخصوص کودکان اقدام به حذف پوسیدگی و ترمیم دندان ها با مواد همرنگ دندان و یا آمالگام می نماید. در بعضی مواقع پوسیدگی به علت شدت و وسعت زیاد وارد فضای مغز یا پالپ دندان شده که در این صورت دندانپزشک می بایست در ابتدا درمان عصب دندان را انجام دهد، سپس دندان را پر و ترمیم کند.

4- درمان پالپوتومی و پالپکتومی دندان:

در مواقعی که کودک با درد شدید و مداوم، به دندانپزشک مراجعه می‎کند، دندانپزشک متخصص می بایست برای معالجه عصب دندان اقدام کند. اگر در حین درمان، دندانپزشک متوجه شود که آلودگی میکروبی فقط محدود به ناحیه تاجی است و ریشه‎‎ ها درگیر نشده ‎اند، در این صورت  فقط عصب ناحیه تاجی حذف شده و عصب ناحیه ریشه را حفظ می‎نماید. به این روش پالپوتومی یا حذف مقطعی پالپ ناحیه تاجی دندان می گویند. اما اگر عفونت به ریشه هم رسیده و دندانپزشک مجبور به تخلیه کانال‎های عصبی ناحیه ریشه هم باشد، آنگاه دندانپزشک با وسایل خاص داخل کانال‎های ریشه دندان را نیز تمیز و عاری از عفونت خواهد کرد، که به این روش پالپکتومی و یا حذف کلی پالپ ناحیه تاجی و ریشه‎ای دندان می گویند.

با ما تماس بگیرید

bahareh.tabarsi@gmail.com